29. září 2016    

Políček Bémovi, potlesk Krnáčové? Lítačka nahrazuje Opencard


Tak už je to hotová věc. Kontroverzní projekt Opencard čas pomalu a jistě odsouvá do zapomnění, rodí se Lítačka jako přijatelnější alternativa veřejného hromadného cestování. Tedy alespoň v představách pražské primátorky Adriany Krnáčové a týmu pověřených IT mozků. Proč ne, dalo by se říct.  Nový projekt, pracovně nazvaný Lítačka, v podstatě řeší jediné – samotnou existenci čipové karty, když první pokus bývalého primátora Pavla Béma o blaho cestujících nakonec skončil nejen soudními bitvami. A to pro mimořádné finanční náklady, kdy předplatitel ve finále vyměnil papírový kupón za pouhý kus plastu bez dalšího využití.


Lítačku budeme mít pod kontrolou a pořizovací náklady ve srovnání s Opencard jsou propastný rozdíl, hlásá primátorka Krnáčová. Magistrát na donedávna veřejnosti utajovaný projekt vynaložil zhruba deset milionů korun. Veřejnost už asi po všech těch únavných mediálních přestřelkách výše způsobené škody v kauze Opencard nezajímá, neoslní proto ani aktuální investice. Kdy tedy pro novou Lítačku? Hned od poloviny února, to se spustí vydávání karet, které budou sloužit jako tramvajenky. Testovací provoz je prý už v plném proudu, zrovna tak jako výtvarné práce na konečné podobě karty. Z projevu primátorky bylo možno vyčíst jistou úlevu – starý systém Opencard je už jen výsostnou záležitostí právníků. A nádavkem k tomu přidala další malou radůstku – skončí platby měsíčních paušálů dosavadnímu vlastníku licence eMoney Services. Tolik záměr pražského magistrátu s ujištěním, že přechod na výměnu karet bude plynulý. Pro ilustraci – platnost 650 tisíc karet vyprší do konce roku.

Lze zatím jen spekulovat, kdo je ve skutečnosti duchovním otcem zmíněného projektu. Nic proti tomu, že město na něm pracovalo v utajení. Jestliže ale veřejnosti předkládá jakousi Lítačku jako bonus svého horečného úsilí, pak by přece nebylo od věci sdělit, že to byl například pan inženýr Chytrý. Nápad za pár milionů oproti miliardám z minulosti a se stejným efektem by potlesk samo o sobě určitě zasluhovalo. Nápad v samém zárodku totiž nikdy nevznikne jako kolektivní dílo, impuls vždy přichází od jedince. Jeho,jméno na magistrátním brífingu s novináři nezaznělo. Třeba je to přímo autorova volba a má na to plné právo. Nebo třeba taky ne a čeká se, jak se nový projekt Lítačka ujme. Protože někdejší testovací provoz nového softwaru Ministertstva vnitra a následné ujištění jeho šéfa, že vše bude bez problémů fungovat, poznali na vlastní kůži motoristé. Přihlásit či odhlásit své vozidlo bylo pak mnohatýdenní martýrium bez záruky, zda si na další pokus nebudou opět muset vzít dovolenou. Konkrétní viník jako by neexistoval, objektivní důvody ano. Přitom i chybu zpravidla způsobí konkrétní člověk.


Něco jiného je politická zodpovědnost za to které rozhodnutí exponované osoby. Veškerá negativa za nepodařenou Opencard se, jak známo, snášela na hlavu bývalého primátora Pavla Béma. I když v dané kauze před soudem nakonec skončili někteří magistrátní úředníci, Bém nikoliv. A že by si to část veřejnosti přála. Je ale taky pravda, že současná primátorka Adriana Krnáčová mnohé kostlivce ve skříni zdědila. Karta Lítačka už je po jejím veřejném antré v podstatě její dítě, ať už je duchovním otcem kdokoliv. Dá se předpokládat, že si toho je první dáma české metropole vědoma. Možná i zatím pomyslného nebezpečí, že sebemenší selhání technické stránky věci může být její začátek cesty k politické gilotině. Protože tou dobou už mrtvá karta Opencard tím pádem vyleze z hrobu a opozice bude mít hody. Lítačka je pro podobné situace docela výstižné pojmenování. Vzhledem k úrovni české politické kultury lze nepochybně očekávat, že první kritik nefunkční karty přijde s tvrzením, že by primátorka udělala nejlíp, kdyby na tu svou Lítačku nasedla a z magistrátu raději...

(pšt,ucho24.cz,foto:mp)

Mají propuštění horníci z Mostecka dostat kompenzaci od státu, tak jako propuštění z OKD?