19. říjen 2018    

Jak se staví sen. Ten předvolební a je jedno od koho


Světlá budoucnost velkých měst i malých obcí. Stačí nás zvolit a už to pofrčí. To teď slyšíme každodenně od politických subjektů, ucházejících se o přízeň veřejnosti, která na sliby odpoví už tento víkend. Zejména Praha by měla vzkvétat, zemský ráj to na pohled. Takže se podívejme, jak lze podobné sliby realizovat. A je úplně jedno, kdo za nimi stojí, protože všeobjímající plány mají politické strany úplně všechny.


Například metro trasy D. Mluví se o něm od nepaměti, snili o něm snad všichni starostové čtvrtého pražského obvodu, kteří se v něm vystřídali. Sice mělo být v provozu už v letošním roce, ale spolehlivě existuje zatím na papíře. Takže sen starostů se rychle rozplynul kvůli mnoha nedořešeným problémům, jako je výkup pozemků a v neposlední řadě aktuálně probíhající geologický průzkum. Každý stavař proto dobře ví, že se v optimálním případě do země „nekopne“ dříve než za pět let. Trasa dlouhá téměř osm kilometrů z Pankráce do Depa Písnice by se následně stavěla další minimálně čtyři roky. Suma sumárum je to celkově let devět. Tento slib proto může dát jen politický diletant nebo člověk, který má voliče za tlupu orangutanů.

V Praze ještě zůstaneme, protože životní tep české metropole je měřitelný s chodem celostátní politiky. Zjednodušeně řečeno, politici tak v české metropoli dostávají od veřejnosti zároveň odpověď, jak víceméně uspějí v budoucích parlamentních volbách. Obavy jsou proto vždy na místě, proto je třeba stále vytvářet atmosféru dělnosti a přesvědčení, že na složité úkoly je ta která partaj ten správný stachanovec. Kdo neví, kdo je to stachanovec, malé vysvětlení: Alexej Stachanov byl horník a národní ruská ikona nesplnitelných pracovních norem. Propaganda ho dávala za vzor dělníka-dříče, přitom to byl jen papírový hrdina, kterého pak chtěl zabít jeho vlastní kolektiv. Což snad nehrozí tomu, kdo plánuje po dobu svého případného volebního vítězství vystavět v Praze Dvorecký most.


Má zatím podobu vizualice, měl by spojit čtvrtý obvod s pátým. Přes Vltavu samozřejmě. Proč ne, bude sloužit jak pro tramvajovou dopravu, zkrátí cestu i chodcům. Jenomže cesta stavby mostu může být pořádně dlouhá. I kdyby dostal zhotovitel všechna potřebná povolení hned zítra ráno, nezahájí výstavbu dříve, než za půl roku. Protože příprava dopravní stavby vyžaduje dalších několik měsíců vyjednávání smluvních vztahů se subdodavateli a logicky s tím spojené cenové soutěže. Protože ve stavebnictví nejde a mnohdy ani nemůže nic jít podle plánu, dalších pět let po mostě neprojede ani koloběžka. Příkladem toho je kdysi silně medializovaný Trojský most – v roce 2008 se plánovalo otevření mostu v roce 2011. Skutečnost? V roce 2014 v návaznosti s otevřením tunelu Blanka po něm projel první dopravní prostředek. Další komentář snad netřeba. Poslouchat nereálné sliby politiků každopádně je třeba. Zlepší vám to aspoň případně blbou náladu.


(pšt,ucho24.cz,foto:mp)



Hlasovali byste pro povinnou volební účast?